středa 22. června 2016

Orange Is The New Black - 4. série


Pokud nevíte, o jaký seriál se jedná, je třeba říci, že je to, prostě a jednoduše, seriál o ženské věznici. Je inspirovaný knihou, přičemž kniha je zase inspirována reálnými příhodami její autorky, Piper Kermanové, která zde popisuje své vlastní, osobní zážitky z ženské věznice. Seriál se však rozhodl jít trochu jinou cestou a odvést "řeč" někam jinam. A já si nejsem úplně jistá, jestli na to jde správně.

Měla bych upozornit, že se v tomto článku vyskytnou spoilery.

První série měla úplně jiného ducha než série čtvrtá. Snažila se o komedii, jistý nadhled (v rámci možností). Třebaže se, samozřejmě, jedná o vězení, dokážete si představit, z čeho tak humor této série může vycházet, každopádně se nejednalo o nic... morálně totálně odpuzujícího. Seriál se navíc honosil velkou reprezentací co se týče LGBT postav a našli jste zde herečky všech barev pleti. Což o to, to se nezměnilo, ale...

... seriál ve své čtvrté sérii velmi zvážněl.

A to natolik, že si člověk musí říkat, jestli to vůbec bylo potřeba. Čtvrtá série chce jasně upozornit na policejní brutalitu, a to tím, že - spoiler - zabije jednu ze svých postav. A zabije ji strážce, který je zde vykreslen jako jediný "dobrý" - kromě jednoho dalšího, který zase ale v předchozí sérii znásilnil jednu z postav, takže nechápu, proč je tady ta snaha o ospravedlnit! Ale ohledně tohohle jsem se vztekat nechtěla.


Tak za prvé. Nerozumím tomu, proč bych měla soucítit s tím strážcem, který vězenkyni zavraždil. Samozřejmě, byla to nehoda, ale zabil nevinnou osobu. Za tohle se chodí do vězení! Namísto toho má nastoupit znovu do práce, jako by se nic nestalo. Samozřejmě, vězenkyně proti tomu povstaly, mě ale vadí přístup, který k tomuto seriál pojal. Protože je zde opravdu silně naznačeno, že bych měla tomu strážci odpustit. Ale ne, vražda je vražda. Nezáleží na tom, jestli úmyslná, nebo ne, zákon je snad v tomhle dost srozumitelný. Kdyby se aspoň seriál pokusil dostatečně ukázat, že za tímto smýšlením stojí rasismus a "USA being USA" a nesnažil se čin onoho strážce ospravedlnit... ne, tohle ne.

Za druhé. Postava, která byla zavražděna, byla černoška a lesba. Rasismus a homofobie much? Tenhle rok snad každý seriál zabil některou ze svých LGBT postav. Kupříkladu Lexa z The 100. Pokud se v té komunitě nepohybujete, asi jste to rozhořčení nezažili, ale věřte mi, s fanoušky seriály to dost silně pohnulo a pravděpodobně i se sledovaností seriálu. Každopádně, tohle byl rozhodně ten nejhorší možný čas, kdy se v televizi mohla objevit další mrtvá LGBT postava, protože... nu, jistě jsme všichni obeznáměni se střelbou v Orlandu. Jedná se o mass shooting s největším počtem obětí v historii USA, a jedná se o hate crime proti LGBT lidem.

Za třetí. Tahle série je prostě, a promiňte mi ten výraz, pohnojená. Pokud chtěli tvůrci světu něco vzkázat tím, že zabili lesbu, která byla, mimochodem, konečně šťastná a ve funkčním vztahu, tak si to mohli odpustit. Tenhle rok je plný hate zločinů na LGBT lidi, takže by se dalo říci, že už toho bylo dost.

Celkově se samozřejmě nedá říct, že seriál o vězení budou samé kytičky a ženy, které spolu perfektně vycházejí. Ale jakožto tvůrce máte přeci nad svým příběhem absolutní kreativní volnost. Ukázat tohle bylo jejich rozhodnutí. Rozhodnutí, se kterým nesouhlasím.  

3 komentáře:

  1. Ahoj, moc nepíšu komentáře, ale mám povědomí o tvém blogu už od dob, co jsi působila na useless-fire. Bez legrace, tvoje recenze mě dostaly k několika fantastickým seriálům :D (shame on me. lenoch a couch potato)
    No, chtěla jsem taky něco doporučit: "Cowboy Bebop" a "Samurai Champloo"
    Znáš? :)

    Omlouvám se, zatím jsem nepřišla na to, kam tenhle žblept poslat.
    Orange is the new black jsem zatím neviděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se, že jsem neodpověděla dříve! Komentář jsem si četla, ale hanba mi. Cowboye Bebopa znám, ale na Samuraie se mrknu! :)

      Vymazat
  2. Tak... Hezky jsem si chtěla počkat než sérii dojedu a to jsem udělala včera večer tak píšu teď, ha. A něčím souhlasím a s něčím ne, překvapivě. Nesouhlasím s tím, ze by byla série pohnojena nebo hrozne vážná a bez humoru. Me tahle série naopak přišla mnohem lepší než napr. druha, která se mi zdála nic moc. Bavilo me to, mělo to napětí a feels. Ze by se tam na policejní brutalitu jako zaměřovali nějak úplně přehnaně mi určitě neprislo.

    A teď s čím překvapivě souhlasím... V OITNB mam překvapivě nejradši POC postavy. Obvykle mi přijdou v seriálech nezajímavé, nebaví me, nedokážu se s nimi szit, ale tady jsem si cernosky a latinas fakt oblíbila. Poussey jsem mela taky dost rada a tu nehodu jsem absolutně nepochopila. Proč to musela byt jako ona kdo umřel a ne Crazy Eyes?? Tu postavu upřímně nemohu vystat a víc viny podle me nese ona než strazny. I když na druhou stranu zase nese vinu vedeni za to, ze nechali někoho kdo sakra naprosto jasné patři na psych v normálním vezeni. Dyt ona je silena a přitom tam s normálními vězni.
    Ale fakt ze se pro ni musela vrhnout ZROVNA POUSSEY byl fakt dost mírně weird a skoro tomu vašemu spiknutí na LGBT postavy začínám věřit...

    Co se tyče toho stráže... No ja nevim. Byla to nehoda. Hejtil někdo na Alex za to ze zabila někoho ona? Úmyslně? Ne. Proste to jak se to stalo bylo blba náhoda a ja chápu ten pohled toho stráže. Říkáš ze vrazda je vrazda, jenže i zákon rozděluje zabiti na úmyslně a zabiti z nedbalosti. Do práce by se určitě vrátit neměl, ale zase je třeba mít trochu kritické myšlení. Určitě se v tom poukazuje na zkorumpovaný systém, to jo a to nějak udělat museli, jen to fakt nemusela byt Poussey.

    Jinak me to dost bavilo a těším se na další sérii, ale musím uznat ze to ze to fakt asi nebyla nahodicka ze umřela ona... :// gh

    I když na druhou stranu, v tom vezeni je na holky docela trapnou náhodou každá druha :D takže hodis kamenem a stejne by umřela lesba, no.

    OdpovědětVymazat