Za prvý, pořád nevím, jestli se dá vůbec říct "na výšce", protože to zní hloupě, a "vejšce" se tak nějak používá více. Jako student českého jazyka, který si právě prošel Dějinami češtiny a základy historické mluvnice, bych vám mohla vysvětlit, kdy k diferenciaci v těchto výrazech došlo, ale vzhledem k tomu, že svými nově nabytými vědomostmi otravuju svojí rodinu a oni už by mě nejraději zabili... řekněme, že na základě empirických důkazů vím, že je to otravné. (Byla jsem nazvaná hnidopichem. Jako korektora ve výcviku mě to nějak neurazilo.)
Za prvé bych chtěla říci, že mě to baví. Hodně. Kdyby člověka nebavilo studium humanitního oboru, který si vybere, asi by to celé ztrácelo na významu, ale já jsem nečekala, že mě to bavit bude. Byla jsem na začátku roku popravdě hodně skeptická. Měla jsem trochu jiné představy o tom, co budu studovat, co se mnou bude. Navíc si stále pamatuju toho nemilého pána, se kterým jsem se střetla na loňské brigádě, jelikož seděl u laminovačky a já tam musela něco laminovat pořád. Když jsem mu řekla, že jdu studovat bohemistiku, vysmál se mi a řekl mi, že Babičku stejně někdo nečte. Vždycky, když jsem někomu řekla, co jdu studovat, bylo mi řečeno: "A co s tím, Aničko, budeš dělat?" - "No asi korekturu." - "Aha... a něco jinýho?"
Ne, nedá se s tím moc co dělat. Zase nějaké převelké iluze o tom nemám. Ale vzhledem k tomu, že se chci v životě věnovat psaní, přeci jen se mi to hodí. Pořád si pamatuju, co nám bylo řečeno na imatrikulaci (kde jsem se neuvěřitelně ztrapnila, jelikož jsem si s děkanem nepotřásla rukou, jen jsem přísahala a běžela pryč, ale co bych to byla za člověka, kdybych se neztrapnila na každé možné sociální události) - ano, je pravda, že technické obory jsou mnohem výnosnější, lukrativnější, nabízí více možností práce. Ale je potřeba lidí, kteří ty humanistické obory studují. Je potřeba, abychom tady byli.
Já jako člověk, kterému docela šla a i ho bavila matika, jsem měla možností celkem dost a mohla jsem skončit prakticky kdekoliv. A skončila jsem na filozofické fakultě, studujíc češtinu.
Studium na vysoké škole mě změnilo jako člověka. Je to opravdu něco monumentálně jiného, než studium na střední škole. V prvním semestru jsem si připadala tak nějak vedle, mimo, jako bych tam nějak proplouvala. Postupně došlo k jistému obratu, to když proniknete do toho diskurzu a začnete všude házet odborné termíny, protože už jim konečně rozumíte a chcete je používat v těch konverzacích, ale pak to začnete dělat nevědomky a jsou z vás filozofové. Osoba mého 100 % vystresovaného kalibru samozřejmě prošla všechny dosavadní zkoušky tohoto semestru za 1 (minulý semestr takhle úspěšný nebyl), přičemž mě čekají ještě zkoušky dvě, a fajn na tom je, že mě to učení více či méně baví. I když bych fakt potřebovala nějaký recept na to, jak nebýt ze všechno čtyřiadvacet hodin každý den v týdnu vystresovaná. Kromě drog. Cokoliv jiného by se ale šiklo.
Co na to říct? Jak jsem řekla, moje zkouškový ještě není u konce, ale nejtěžší zkoušky už mám za sebou a teď mám více či méně čas dělat si svoje věci. Tím pádem vážně, vážně hluboko od srdce doufám, že budu schopná zase přidávat články na tento blog a nejen shitpostovat na tumblr. Peace.
Mám podezření, že jsi jakýsi odraz mě samé. Také my šla dříve matematika a také jsem zvažovala korekturu (a maturovala jsem taky loni). Akorát já jsem si na rozdíl od humanitního zaměření vybrala technický obor. IT, konkrétně. Asi jsem na střední moc slýchávala, jak se u humanitních oborů později špatně shání práce. Ještě ke všemu jsem si vybrala těžkou školu. Nebyl to moc dobrý nápad, protože tu školu tak nějak nezvládám. Zkoušky mám vyřešené ihned, protože jsem nezískala zápočty. Takže si teď říkám, jestli bych na tom na humanitním oboru nebyla lépe. Obzvlášť po přečtení tvého článku.
OdpovědětVymazatStory by NikaV
Ajaj, tak to přeju hodně štěstí do budoucích studií, i kdyby měly být na jiné škole. Popravdě, moje dvě kamarádky dopadly úplně stejně jako ty - IT a nezvládly zápočty - a přijde mi, že těch případů je nějak podezřele moc. IT obory nevypadají zvladatelně pro normální lidské bytosti :D
VymazatKdyž si vezmu asi zhruba těch 12 kamarádů a kamarádek, které tu mám a se kterými jsme ani po roce neztratili kontakt, tak z nich to dál zvládli asi tak tři nebo čtyři (nevím, jak ten čtvrtý, dlouho jsem s ním nemluvila). Takže ono to asi bude vážně docela těžké.
VymazatU nás se ten předmět jmenuje "historická gramatika" a taky ho mám čerstvě za sebou. Konečně vím odpověď na ty dětské otázky, proč "vejce", ale "vajec"? Kdo si počká, ten se dočká! :D
OdpovědětVymazatJá si vždycky říkám jedno: ano, mám jakési logické smýšlení, ano, s technickým vzděláním je větší šance na solidní uplatnění - jenže to čeká především na ty, kteří v daném oboru budou opravdu dobří. Možná bych nějak školou prolezla, ale nedokázala bych v těch disciplínách být dobrá. Neříkám, že to vždy souvisí se známkami na škole, ale jsem dost sebekritická na to, abych si uznala, že moje silné stránky jsou jinde. Neprospěla bych sobě ani technice, kdybych se o ni pokoušela. :D A lepší zkusit být dobrý češtinář, než mizerný technik.
Co se týče stresu, pomáhá jedno - zvyk. V prváku jsem taky drtila jedničky na vyšší stipendium, ve druháku taky, protože jsem zjistila, že to jde... ve třeťáku jsem poznala, zač je toho loket ohledně státnic, a i když jsem se pořád snažila, dokázala jsem to všechno, co ke zkouškám patří, nebrat tak smrtelně vážně. Ale trvalo několik semestrů, než jsem se k tomu dopracovala.
S pozdravem, lev, ISFJ. :D
Já si také říkám, že se přeci nebudu učit v něčem co mě nebaví! Tedy, matematika mě v jistém smyslu bavila, ale na gymplu mi přišlo, že jsem prostě dosáhla svého stropu.
VymazatMě přijde, že se k té absenci stresu už také pomalu dostávám. Poslední zkoušku už jsem tedy spíš nemohla, než že bych se nechtěla učit (základy literární historie jsou navíc nuda), ale myslím, že se tam dostanu a budu schopná fungovat jako normální člověk! :D
Jé, další Lev a ISFJ, to jsme si blízko :D