pátek 4. listopadu 2016

NaNoWriMo je tady!

National Novel Writing Month se zase vrací, aby nám z listopadu udělal peklo. Samozřejmě, tady trochu přeháním, avšak je faktem, že pokud to chcete opravdu zvládnout, psaní musíte dedikovat více času než kdykoliv jindy, a psaní je bolest a času je málo.

Pokud chcete začít NaNoWriMo, pak je možná již trochu pozdě, samozřejmě vám to ale vyvracet nechci. Tato akce však platí od 1. listopadu a pisálek se účastí zapřísahá, že za měsíc napíše 50 000 slov, což v přepočtu znamená 1667 slov denně. Ano, je to hodně, a ta chybějící slova se vám jen nakupí, když se rozhodnete nějaký den vynechat či si odpočinout. Co nám pak zbývá, abychom dohnali limit? Buď ještě usilovnější práce, nebo pomoc jistého modrého ježka.


Tento článek nebude příliš dlouhý a já se za to předem omlouvám, předně však vzniká jako moje prokrastinace nad psaním, což je samo o sobě smutné a vlastně to ze mě dělá špatný příklad takového účastníka NaNoWriMo. Avšak chtěla jsem dalším spolutrpitelům předat několik slov, která by vás mohla povzbudit a motivovat. Nechci se chlubit, ale NaNoWriMo už jsem si jednou prošla (roku 2013) a sice jsem ten román nakonec zahodila, ale těch 50 000 slov se mi napsat podařilo. Ano, největší úspěch mého života. Asi bych se s tím měla víc chlubit.

Co tedy říci?
  • Odměňujte se. Psaní je dřina, a obzvlášť takhle intenzivní. Pokud za týden zvládnete počet slov, který si zadáte, kupte si něco hezkého nebo dobrého. Ono to vždycky povzbudí.
  • Když už jsme u toho počtu slov - ano, hranice je sice 50 000 slov, ale pokud se na to necítíte, vůbec si nezoufejte. I když si hranici stanovíte nižší, je na konci listopadu hlavně důležité, abyste tohoto limitu dosáhli. Samozřejmě, svět se nezboří tak jako tak, ale jsme to hlavně my, kdo chceme vidět naše romány dopsané, že ano!
  • Pokud nejste zrovna ten typ, který promýšlí věci dopředu, možná bych vám doporučila, abyste to aspoň tady trochu zkusili a ten příběh si načtrli. Vzhledem k tomu, že se má postupovat vskutku rychle, ztratíte spoustu času přemýšlením nad tím, co vaše postava vůbec udělá, kam si stoupne, ke komu promluví. Neříkám, ať si popíšete sešit svými poznámkami, mě třeba stačí hodinová jízda autobusem a intenzivní přemýšlení nad tím, kam ten svůj román povedu dál.
  • Najděte si nějaké Writing Buddies na oficiálně stránce. Nevěřili byste, jak to pomáhá. Už to chcete ten den vzdát a najednou vidíte, že váš Buddy ještě přidal nějaká slova? To ho musíte přeci dohonit!
  • Když se zaseknete, netrhejte si z toho vlasy. Je těžké zůstat inspirován, tak si dejte přestávky na to, abyste se znovu vžili do svého fiktivního světa. Píšete nějakou detektivku? Zkoukněte si nějaký detektivní film nebo si přečtěte povídku od Agathy Christie. Nebo snad píšete nějakou fanfiction na Dragon Age či Mass Effect? Na chvíli si tu hru zapněte. Není to všechno jen o počtu slov. Research je důležitý a může být dost zábavný.
Na závěr - tady je můj účet na NaNoWriMo. Přidejte si mě, pokud jste v tom se mnou. A nyní psaní zdar!


1 komentář:

  1. Když jsem viděl počet slov, tak jsem se poněkud zhrozil, protože moje aktuální práce má padesát šest tisíc, ale patlám se s ní od února. Navíc jsem se rozhodl dohledat pravidla teprve včera. Takže asi za rok :D

    OdpovědětVymazat